Dag 3 vol misverstanden 10-8-2016
Vanmorgen geprobeerd om alsnog plekken te reserveren op de boot, die de zee opgaat om de White Cliffs of Eastbourne te zien. En dat lukte!! Ze zijn hoger dan die van Dover, en, natuurlijk, mooier. Uit de gids hadden we begrepen dat de boot zou varen van Beachy Head naar Eastbourne. Door een vreselijke lange file naar Beachy Head gereden. Om daar, door navragen, te ontdekken dat de boot niet daar vertrok, maar toch in Eastbourne. We hadden nog 3 kwartier om weer terug te rijden. Gelukkig wees de juffrouw, die mij hielp, een binnendoor weg. We vonden de haven. De camper was te hoog voor de parkeerplaats daar. Die neergezet op een winkelpromenade P. Maar op de plattegrond stond niet de juiste kade aangegeven. Het was inmiddels nog 10 min te gaan. We besloten het te vragen in een restaurant. Die wisten van niets. Maar, zei de serveerster, vraag het eens daar aan het einde van de kleine kade. Daar liep niemand en dus vroegen we het aan man, die er uitzag als een kapitein. En ja, we hadden op zijn boot geboekt. Snel zeewaardige jassen aan en zwemvesten omgedaan. En aan boord, toen we zaten, vertrok de boot meteen. Poei, op het nippertje dus. De boot voer behoorlijk hard, er was veel wind, maar het was fantastisch. We voeren tot bij de eerste vuurtoren en hadden een majestueus uitzicht op de kliffen van 165m hoog. Terug was de zee nog wat wilder. Maar alles ging goed. Zie de foto's. Terug aan de wal, na 1,5 uur varen, eerst koffie met een danish rol. Vandaar naar Littlehampton, waar we een camping hadden uitgezocht. Ik wilde graag over de kustweg. Maar die had vreselijk veel stoplichten, rotondes en een openstaande brug. Misverstand 2: een landelijke weg is sneller dan een autosnelweg waar ze aan het werk zijn. Al zullen we dat nooit zeker weten. We hebben ook nog een nieuwe Tomtom, die je omleidt als er ergens een opstopping is. Nou die omleiding was een lange, van ruim 20km. Misverstand 3: vertrouw niet altijd op je Tomtom. Bewolkte dag, 21 grC
we varen in de haven richting sluis
Brighton gezien vanaf zee
de eerste krijtrotsen
de echt steile klippen met de 2 vuurtorens (de andere links in de verte)
de nieuwe vuurtoren van dichtbij (1903)
140 km gereden