Dag 2 11 juni 2018 Trier

Om half 11 vertrokken we met de fiets. Het was bewolkt, maar wel lekker weer. Op het fietspad langs de Mosel zo'n 2 km naar het noorden gefietst. Daar zijn we de rivier over gestoken en Trier ingereden. Het eerst onderweg naar de Porta Nigra. Een erg grote poort, maar de gids vermeld dat dit in Romaanse tijden een normale poort was, qua grootte. Er zijn er nog maar erg weinig in zulke goede staat. We parkeren de fietsen en lopen (ik met stokken) de stad in. Op 1 van de eerste terrassen nemen we koffie. Meteen valt ook ons oog op het Dreikönigenhaus uit 1230. Is opvallend door zijn aparte bouwstijl. Op de Hauptmarkt bekijken we de fontein en alle panden die er om heen staan: indrukwekkend. We slaan links af en komen bij de Dom uit. Er vlak tegenaan staat een 2de kerk. De Dom is opvallend licht van binnen. Ik bekijk het meeste rustig en Warner loopt heen en weer en neemt de foto's. Omdat er veel verteld wordt over de buurkerk gaan we daar ook even binnen. De architectuur is opvallend, want min of meer rond met 12 vlakken. Maar niet mooi, althans vinden wij. Terwijl we beide kerken bekijken plenst het van de regen, horen we. We zoeken de fietsen weer op en als we langs een ijstent komen nemen we een ijscoupe. Jammie. We gaan verder op de fiets, richting de Kaiserthermen. Daar zijn restauraties aan de gang, dus kunnen we die niet bezoeken. We kunnen wel over de muur kijken, dus een kleine indruk krijgen we wel. Daarna op de fiets door naar het Romaanse Amphitheater. Het is indrukwekkend omdat het zo groot is:20.000 zitplaatsen. Die kun je nu niet meer goed zien, van de stenen “banken” is in de nabijheid een klooster gebouwd in de middeleeuwen. Vanaf ons bezoek aan de Dom blijft het wisselend spetteren en droog weer. Als we op de terugweg vlak voor de Römerbrucke staan begint het echt te regenen en trekken we toch maar onze regenjassen aan. Het blijft verder tot 10 uur in de avond regenen. Jammer.

Een geslaagde dag. We waren pas om tegen vijven weer bij de camper.

Volgens de tracklog hebben we 15 km gefietst en gelopen, daar maakt die teller geen onderscheid tussen.

Porta Nigra

Simeonstrasse

"Drei Königenhaus" gebouwd rond 1230

Haupt Markt

Petrus Brunnen

links de Dom Sank Peter en rechts Liebfrauenkirche

Interieur Dom van achter naar voor

Interieur Dom van voor naar achter

ruimte achter hoofdaltaar

detail

Orgel van de Dom

IJsjes

Kaiserthermen

Er werd verbouwd, we konden er niet in

ingang van het amphitheater

Amphitheater van boven met Hansje in het midden

Kerkers van het amphitheater

De ingang met wijnstokken.. ja, je zit langs de Moezel