Dag 5 27-8-19
Warner & Hansje zijn vandaag 39 jaar getrouwd! We slapen uit, dat is zo langzamerhand de gewoonte. Heerlijk als je vakantie hebt, dan kan dat. Om 11 uur in de morgen als we aan het ontbijt zitten, vertrekt de laatste camper van de camperweide. We zijn er alleen. Niet dat we nou zulke drukte om ons heen hadden, maar dit is wel lekker. Om half 12 gaan we naar het Waterloopbos. Dit bos heb ik ooit ergens op school gezien in een filmpje, hier doen (of liever deden) ze proeven voor echte waterbouwkundige werken. Er zijn er hier 35 gedaan. Je loopt hier van de Waterweg naar de haven van Libië, of van de IJmuidens havenhoofden naar het getijdemodel van Bangkok. Toen ik het op het schoolfilmpje zag werd er nog gewerkt, nu al niet meer sinds 1996. Er zijn vanaf 1951 proeven gedaan. Alleen de Deltagoot wordt gebruikt van '78 tot '15, nu is er een monument van gemaakt. (Tot onvrede van Warner). Het bos met de waterwerkmodellen werd dus sinds '96 niet meer gebruikt. De natuur ging er zijn gang. Een projektontwikkelaar wilde er woningbouw gaan plegen, maar omwonenden en oud werknemers protesteerden. In 2015 werd het een Rijksmonument. Natuurmonumenten beheert het nu. We willen er een halve rondwandeling maken, maar dat lukt in de hitte (32 'C) niet. Maar ook niet omdat de wandeling niet 5 km blijkt te zijn. We lopen nu een klein rondje wat al 3,5 km blijkt te zijn. Veel te veel voor mij dus. Maar ik vind het wel super nu er eens echt te zijn. Toen ik 10 of 14 was kreeg ik dit plan, nu ben ik 68 en is het gelukt!! Om dit te vieren en om onze trouwdag te vieren eten we taart bij de koffie in het paviljoen Het Proeflab. Daarna doen we bij de camper niet veel meer dan lezen en onder de luifel uit de zon zitten. In de avond willen we in het restaurant van de camping gaan eten om onze trouwdag te vieren. Afgelopen zaterdag nog hier gevraagd of dat zonder moeite zou kunnen: tuurlijk mevrouw, als u om half 6 komt gaat dat prima, de keuken sluit om 8 uur. Maar nu blijkt dat het "na seizoen" is en dat de keuken om 5 uur sloot. We kunnen nog wat drinken, maar dat weigeren we. We pakken de auto en rijden naar Marknesse, waar we bij een eetcafé eten. Simpel maar lekker.

Golfmachines bij de opstelling voor de haven van Libie